jozef@vsetkokautu.sk
+421 (0) 917 58 20 59 PO-PI 07:00-16:00

AUTOKLIMATIZÁCIE

PONÚKAME VÁM OPRAVY, PLNENIE A DEZINFEKCIU KLIMATIZÁCIE

Prichádza letný čas, teploty na vonkajšom teplomery stúpajú a Vy odrazu zistíte, že napriek nastavenej najnižšej teplote v aute je Vám akosi príliš horúco. Takéto zistenie nie je ničím výnimočným najmä vzhľadom na fakt, že väčšina z nás zapne tlačidlo, alebo potočí gombík klimatizácie až v momente, keď je to potrebné.

Tak poďme pekne po poriadku…Čo s tým, aká je príčina a ako vlastne klimatizácia v aute funguje?

V starších modeloch vozidiel máme manuálnu klimatizáciu. V novších modeloch aickú klimatizáciu.

Manuálna klimatizácia je menej praktická, pretože po jej zapnutí ide kompresor naplno a vodič musí manuálne pomocou kolieska do studeného vzduchu primiešavať teplý vzduch z vonku. Zároveň vodič nastavuje aj rýchlosť ventilátora. Ak sa auto prechladí, klimatizáciu musíme vypnúť. Teplota je v tomto prípade závislá na tom aký je teplý vzduch vonku a ako sa zmieša v systéme s tým ľadovým. Tým najväčšou nevýhodou manuálnej klimatizácie je zmiešavanie vzduchu v systéme, ktoré zaťažuje motor a zvyšuje spotrebu vozidla a tiež to, že nie je možné trvalo nastaviť v aute vyhovujúcu teplotu.

Automatická klimatizácia využíva pokročilejšie systémy a od vodiča sa vyžaduje v podstate len nastavenie ním požadovanej teploty. Za týmto sa však skrýva množstvo monitorovania a vyhodnocovania snímačov vonkajšej a vnútornej teploty, tlaku systému, vlhkosti vnútri a vonku, nastavenie výkonu kompresora a tiež snímača slnečných lúčov, ktorý dokáže určiť smer dopadu lúčov. Podľa toho je vo vozidle aicky upravovaná teplota na pravej a ľavej strane, prípadne vpredu a vzadu. Táto výhoda je najviac využiteľná na dlhých cestách kedy má systém čas pracovať. Pri častom nastupovaní a vystupovaní sa efekt zón stráca.

Určite v prvom rade platí, tak ako aj v iných prípadoch, že najdôležitejšia je prevencia. Ak si klimatizáciu dáte skontrolovať minimálne raz až dva krát do roka (odporúčam pred a na konci letnej sezóny), s vysokou pravdepodobnosťou Vás nič neprekvapí.

Prvoradá je dezinfekcia resp. čistenie klimatizácie pre usádzanie vlhkosti spolu s prachom a rôznymi nečistotami ako baktérie a plesne na výparníku a častiach klimatizácie, ktoré nazbierate z ovzdušia počas prevádzky vozidla. Najčastejším znamením, ktoré sa nedá prehliadnuť resp. necítiť je zápach. Vtedy už okrem nevábnej „vône“ na Váš organizmus nepochybne útočí poriadna dávka mikroorganizmov spôsobujúca alergie a nepríjemné zápaly dutín a dýchacích ciest. Dezinfekcia klimatizácie s výmenou peľového filtra aspoň jedenkrát za rok tento problém vyrieši a vo Vašom aute budete dýchať čerstvý vzduch.

Pri malých deťoch, astmatikoch a alergikoch odporúčame čistenie dezinfekciou klimatizácie dva krát ročne.

Chýbajúce chladivo v systéme – Základom celého klimatizačného systému je chladivo, ktoré sa premieňa z plynného skupenstva na kvapalné a naopak, v dôsledku čoho chladí okolitý vzduch. Chladivo je chemická zlúčenina so špecifickými vlastnosťami. V moderných autách je to zmes s názvom R1234yf. Aj bez poruchy klimatizácie za bežných okolností vekom a prevádzkovaním dochádza k určitým prirodzeným stratám chladiva. Ročne to môže byť od 5 do 30%. Prirodzené straty chladiva sa objavujú nielen u starších áut, ale aj pri úplne nových autách. Spôsobené sú najmä skutočnosťou, že v klimatizačnom systéme dochádza k veľkým tlakovým zmenám a v dôsledku toho aj kvalitné tesnenia medzi hadicami a v jednotlivých komponentoch určitú časť chladiva prepustia. V praxi to znamená, že už po 2 rokoch prevádzkovania, môže pokojne chýbať aj polovica chladiva.

Profesionálne plnenie klimatizácie v našom servise spočíva v dôkladnom odsatí starého chladiva, vákuovaní systému, kontrole tesnosti a načerpaní nového chladiva spolu s olejom a kontrastnou UV látkou.

Okrem prirodzených netesností spôsobujúcich únik chladiva môže dôjsť aj k veľkým únikom na jednotlivých hadiciach, alebo iných komponentoch klimatizačného systému. V prípade, že klimatizácia v aute nechladí, je veľmi dôležité najskôr skontrolovať tesnosť celého systému. Ak test tesnosti odhalí problematické miesta, tieto je nutné najskôr opraviť a až potom naplniť klimatizačný systém nových chladivom.

Cesta chladiva klimatizačným okruhom sa začína vo výparníku, kde sa nachádza v plynnom skupenstve. V osobnom aute sa nachádza okolo 500 gramov chladiva, ktoré je vo výparníku pod tlakom okolo 2 barov. Ak stlačíme tlačidlo klimatizácie, najskôr sa zapne kompresor, ktorý stláča chladivo a prečerpáva ho cez celý klimatizačný okruh. Staršie ročníky áut s manuálnou klimatizáciou sú vybavené kompresorom, ktorý sa po zapnutí aktivuje prostredníctvom elektromagnetickej spojky. Novšie ročníky áut s aickou klimatizáciou majú na kompresore ventil, ktorý reguluje prietok chladiva. Ten pomáha zvyšovať efektivitu fungovania klimatizácie.

Ak zapneme tlačidlo klimatizácie môže sa nám zdať, že auto chvíľu trochu slabšie ťahá a to najmä u áut so slabšími motormi. Spôsobené je to tým, že kompresor klimatizácie je pripojený ku klinovému remeňu a tým vytvára záťaž voči chodu motora.

V kompresore sa plynné chladivo stlačí a ohreje na viac ako 60 stupňov. V plynnom skupenstve ďalej putuje do kondenzátora, v ktorom sa schladí. Aby dokázal kondenzátor plyn efektívne schladiť, spravidla je vybavený ventilátorom. V kondenzátore sa skupenstvo chladiva zmení z plynného na kvapalné. Takto skondenzované chladivo putuje ďalej do filtra a dehydrátora, kde je zbavené prebytočnej vlhkosti a prípadných nečistôt. Následne prechádza cez expanzný ventil, ktorý reguluje množstvo chladiva vstupujúceho do výparníka.

Výparník klimatizácie je najzaujímavejšou časťou celého okruhu. Z expanzného ventilu sa do neho dostáva chladivo s teplotou menej ako -20 stupňov. Pri tejto teplote sa začína prudko odparovať, pričom na to, aby sa odparovalo, musí prijať veľa tepla z okolia. Rýchlo tak absorbuje teplo zo vzduchu, ktorý sa nachádza z vonkajšej strany výparníka. Tým sa vzduch v okolí výparníka intenzívne ochladzuje a môže byť prostredníctvom ventilátora vháňaný do interiéru auta. Vzduch, ktorý je vháňaný do interiéru auta je suchý s minimálnym podielom vlhkosti, pretože ku kondenzácii vody dochádza vo výparníku. Z výparníka sa voda neustále odvádza preč, čo sa prejavuje ako mláčka pod autom v prípade, že je zapnutá klimatizácia.

Nefunkčný kompresor klimatizácie – Kompresor je jedným z najdôležitejších komponentov klimatizačného okruhu. Vekom a prevádzkovaním sa však opotrebováva a tým sa znižuje jeho účinnosť. Za zhoršeným výkonom klimatizácie môžu stáť poškodené tesnenia v kompresore, v dôsledku čoho nemôže byť dosiahnutý optimálny tlak. Staršie autoklimatizácie sú obvykle vybavené kompresorom s elektromagnetickou spojkou. Keď sa pokazí, kompresor nedokáže zopnúť a klimatizácia nefunguje. V prípade moderných autoklimatizácií môže dôjsť k poruche ventilu, ktorý reguluje množstvo chladiva vstupujúceho do kompresora. Riešením problémov s kompresorom je jeho repas, alebo výmena za nový.

Zablokovaný kondenzátor – Kondenzátor slúži na zmenu skupenstva chladiva z plynného na kvapalné. Nachádza sa v prednej časti auta, pričom neraz dochádza k jeho upchatiu nečistotami z cesty. Ak ku kondenzátoru neprúdi dostatok vzduchu z okolia, proces kondenzácie nie je optimálny, čo sa odrazí na účinnosti chladenia. Poškodenie ostrými čiastočkami z cesty môže mať za následok aj únik chladiva.

Porucha elektroniky a ventilátorov – Častým dôvodom prečo autoklimatizácia nechladí, je porucha elektroniky. Porucha môže nastať v riadiacej jednotke komfortných prvkov výbavy, ktorá následne vydáva nesprávne pokyny jednotlivým komponentom klimatizácie a tie nefungujú správne. Pri moderných klimatizáciách sa môže jednať aj o poruchu niektorého zo senzorov, ktoré vyhodnocujú teplotu.
Porucha môže byť aj v elektroinštalácii, prípadne problémom môžu byť aj ventilátory, ktoré vháňajú vzduch od výparníka do interiéru auta.
Chyby spôsobené elektronikou je vždy najrozumnejšie riešiť s kvalifikovaným odborníkom.

Záverom pripájame ešte rady, aby ste klimatizáciu nenechávali dlho bez zapnutia a to najmä v zimnom období. Ak klimatizáciu nezapneme celú zimu, chladivo a olej, ktorý maže kompresor pomaly degradujú a viaže sa na ne vlhkosť. Poškodzujú sa aj tesnenia. Klimatizáciu by ste mali zapnúť aspoň raz za dva týždne na pár minút, aby sa celý okruh poriadne premazal, prevetral a oživil. Tiež je dobré ak klimatizáciu vypnete o pár minút skôr ako motor. Tým sa stihne skondenzovaná voda na výparníku vysušiť. Ak sa klimatizácia vypne spolu s motorom, skondenzovaná voda na výparníku sa nestihne vysušiť a tým vznikajú rôzne plesne, ktoré môžu zapáchať.

V našom servise vždy nájdete tých správnych odborníkov, ktorí radi pomôžu a poradia. Na všetky poruchy máme potrebné profesionálne vybavenie a tým bude vaše auto v tých správnych rukách.

error:
návrat hore