jozef@vsetkokautu.sk
+421 (0) 917 58 20 59 PO-PI 07:00-16:00

OPRAVA PREVODOVKY

Manuálna prevodovka pracuje tak, že medzi pripojeným zotrvačníkom a spojkovým obložením je spojková lamela, ktorá sa počas chodu otáča spoločne so zotrvačníkom a vytvára pevné spojenie pohonnej jednotky s kolesami. Keď je stlačený spojkový pedál, dôjde k uvoľneniu tlaku spojkového obloženia na spojkovú lamelu a k prerušeniu prenosu krútiaceho momentu z motora. Zmenou zaradeného prevodového stupňa sa zároveň zmení rýchlosť otáčania hriadeľa prevodovky a zopnutím spojky dôjde k opätovnému spojeniu s motorom. Spojka s trecími lamelami vyrovná otáčky motora a hriadeľa prevodovky, čím sa docieli efektívny prenos výkonu pohonnej jednotky na kolesá vozidla.

Prevodovka je teda hneď za motorom druhá najpotrebnejšia pre jazdu autom. Ozubené kolesá sa v prevodovke točia rýchlo a tak sa zahrievajú. Namáhané diely ochladzuje na prevádzkovú teplotu olej. Olej v prevodovke je nutné meniť. Ak jazdíte málo, tak každým 5 rokov, ak viac, tak každých 60 až 70 000 kilometrov.

Automatická prevodovka si zabezpečuje zmenu prevodového stupňa bez priameho zásahu vodiča a teda nastavuje pomer prevodových stupňov na základe jazdných podmienok.

V prípade, že niečo nie je v poriadku s prevodovým systémom auta, spoznáme to okamžite.

Prevodovka môže trieť a vydávať zvláštne zvuky. Ak je prevodovka znečistená špinou, mastnotou a usadeninami môže vykazovať znaky ako keď je nízka hladina mazacej kvapaliny. Ak pri jazde spozorujete zvuky podobné brúseniu, zastavte a skontrolujte hladinu prevodovej kvapaliny kým motor ešte beží. Jej farba musí byť jasne červená, nie hnedá, alebo čierna. Ak je kvapalina v poriadku, problém bude niekde inde.

Ak je v prevodovom systéme veľa nečistôt, môže to spôsobiť pomalú odozvu v prevodovke, v dôsledku čoho vozidlo počas jazdy radí príliš rýchlo, alebo naopak, v prípade aickej prevodovky príliš neskoro. Pri manuálnej prevodovke môžete tiež zaznamenať ťažké menenie prevodových stupňov. Môže sa tiež prejaviť takzvaný odpor a to tak, že v prípade manuálnej prevodovky motor beží vo vysokých otáčkach, ale vozidlo sa nepohybuje adekvátne rýchlo a plynule. V prípade aickej prevodovky sa toto prejaví často pri prechode zo spiatočky do Drive módu.

error:
návrat hore