Ako mám auto pripraviť na zimu?

Na opotrebovanie áut počas zimnej sezóny vplýva množstvo faktorov. Okrem nízkych teplôt sú to aj agresívne posypové materiály a studené štarty, ktoré dávajú vozidlám poriadne zabrať.

PNEUMATIKY – podľa zákona je povinné mať na vozidle zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad, alebo námraza. Poviete si, že ak teda vyrazím na suché cesty s letnými gumami, je to legálne? Áno, ale ak Vás zastihne neočakávané sneženie, alebo budete mať dopravnú nehodu, môžete mať problémov vyše hlavy napríklad aj s krátením poistného plnenia. Prezutie pneumatík neodporúčame robiť svojpomocne pre možné poškodenie pätky, alebo samotnej kostry pneumatiky.

KAROSÉRIA – lak karosérie Vášho auta dostáva v zimných mesiacoch poriadne zabrať, pretože v prípade jeho poškodenia má korózia priamu cestu k nemu. Odporúčame lak karosérie navoskovať a tým vytvoriť ochrannú vrstvu proti posypovej soli.

AKUMULÁTOR – Nízkym teplotám a problémom, ktoré s nimi súvisia, sa nevyhne ani akumulátor. Tomu pomôže očistenie kontaktov, odstránenie zoxidovanej vrstvy brúsnym papierom a nezaškodí ani kontrola dobíjania a jeho samotné dobitie.

KLIMATIZÁCIA – Klimatizácia je jedným z najúčinnejších prostriedkov proti roseniu a zahmlievaniu skiel v zime, pretože vzduch v kabíne vysušuje a suchý vzduch fúkaný na sklo v konečnom dôsledku odstraňuje zahmlenie. Napriek tomu, že to môže znieť ako paradox a mnoho z nás si klimatizáciu spája s letnými horúčavami, je nevyhnutné aby správne fungovala práve v zimných mesiacoch. S tým rozdielom, že nevyužívame jej chladiacu ale práve už spomínanú sušiacu schopnosť. Na tomto mieste treba dbať hlavne na kabínový filter, ktorý síce stačí aj vyklepať od prachu no nie je na škodu ho raz za rok vymeniť za nový.

CHLADIACA ZMES a ZMES DO OSTREKOVAČOV – Bod tuhnutia chladiacej zmesi motora odporúčame dať skontrolovať v servise. Zabúdať netreba ani na to, že v nádržke ostrekovačov môže zostať letná zmes, ktorá v mraze spôsobuje upchanie dýz. V každom prípade sa treba vyvarovať zmiešaniu letnej a zimnej kvapaliny. Najlepším riešením je v tomto prípade naliatie zimnej zmesi už na jeseň, pričom nemusí byť príliš koncentrovaná.

PODVOZOK – odporúčame kontrolu tlmičov v súvislosti s nerovnosťami a jamami, ktoré v zime vznikajú. Okrem nich je potrebné si dať skontrolovať geometriu a vôle na podvozku z dôvodu zamedzenia nerovnomerného opotrebovania pneumatík. Kvalita podvozku je nesmierne dôležitá na ľadovom povrchu, na ktorom vás skôr prekvapí stáčanie, ak niečo nie je v poriadku.

STIERAČE – Ak je guma na stieračoch stvrdnutá a zle stiera, treba ju vymeniť. Investícia do nových gumičiek je zanedbateľná s porovnaním s dôležitosťou dobrého výhľadu.

TESNENIA – Gumy okolo dverí a okien je dobré ošetriť silikónovým sprejom, aby nedošlo k ich zamrznutiu a následnému poškodeniu pri otváraní.